Przepisy

Pole rozgrywania zawodów (tatami)

Ubiór (judogi)

Zawodnicy powinni nosić judogi uszytej z materiału bawełnianego i mocnego pasa (obi) o szerokości 4-5 cm. Dozwolone są dwa kolory judogi:niebieski dla pierwszego wyczytanego zawodnika oraz biały dla drugiego.

Higiena

Judoga powinna być czysta, sucha i pozbawiona nieprzyjemnego zapachu,

Paznokcie na rękach i nogach powinny być krótko obcięte,

Długie włosy muszą być związane.

Sędziowie

Walka jest prowadzona przez jednego arbitra i dwóch sędziów bocznych, pod nadzorem Komisji Sędziowskiej.

Arbitrowi i sędziom pomagają sędziowie notujący wyniki na tablicy i mierzący czas.

Gesty sędziowskie

Ippon: należy podnieść jedną rękę wysoko nad głową z dłonią skierowaną w przód,


Waza-ari: należy podnieść jedną z rąk w bok na wysokość ramienia z dłonią skierowaną w dół,

Waza-ari awasete ippon: należy najpierw wykonać gest dla waza-ari a następnie dla ippon,

Yuko: należy podnieść jedną z rąk pod kątem 45 stopni do ciała z dłonią skierowaną w dół,

Koka: należy podnieść jedną rękę zgiętą, z kciukiem skierowanym w stronę barku, w płaszczyźnie ciała,

Osaekomi: należy skierować rękę w dół, od ciała w kierunku zawodników, będąc skierowanym twarzą do nich i pochylając tułów w ich kierunku,

Mate: należy podnieść jedną z rąk na wysokość ramienia mniej więcej równolegle do maty i pokazać dłoń sędziemu mierzącemu czas w ten sposób, aby palce dłoni były ustawione prostopadle do góry,

Dla wskazania zwycięzcy w walce: należy podnieść jedną rękę powyżej ramion, z dłonią zwróconą kciukiem do góry w kierunku zwycięzcy,

W celu ukarania zawodnika (Shido, Hansoku-make): należy wskazać palcem wskazującym w kierunku karanego zawodnika (pozostałe zwinięte w pięść).

Czas

W zawodach o Mistrzostwo Świata i Igrzyskach Olimpijskich czas walki jest następujący:

seniorzy (kobiety i mężczyźni) 5 minut czasu rzeczywistego walki,

juniorzy (kobiety i mężczyźni) 4 minuty czasu rzeczywistego walki.

Czas upływający pomiędzy ogłoszeniem przez arbitra mate i hajime oraz pomiędzy sono-mama i yoshi, nie jest zaliczany do czasu walki.

Czas osakeomi (trzymanie)

Zawodnik otrzymuje nasępujące punkty:

Ippon: - 25 sek.

Waza-ari: - 20 sek. i dłużej ale mniej niż 25 sek.

Yuko: - 15 sek. i dłużej ale mniej niż 20 sek.

Koka: - 10 sek. i dłużej ale mniej niż 15 sek.

Początek walki

Przed rozpoczęciem każdej walki arbiter i dwóch sędziów stoją razem, centralnie wewnątrz pola rozgrywania zawodów i wykonują ukłon w kierunku joseki (Komisja Sędziowska).
Zawodnicy przechodzą po strefie bezpieczeństwa i zatrzymują się na środku przed polem walki. Na sygnał arbitra zawodnicy wchodzą na pole walki, zatrzymują się w oznaczonym miejscu, kłaniają sie sobie równocześnie i robią krok naprzód (rozpoczynając go lewą stopą).
Walka rozpoczyna się komendą hajime a kończy się komendą sore-made, po której następuje wskazanie zwycięzcy.

Koniec walki

Arbiter powinien ogłosić sore-made i zakończyć walkę jeżeli:

jeden z zawodników uzyska ippon lub waza-ari awasete ippon,

w przypadku sogo-gachi (zwycięstwo złożone),

w przypadku kiken-gachi (zwycięstwo przez wycofanie),

w przypadku hansoku-make (dyskwalifikacja),

jeden z zawodników nie może kontynuować walki w wyniku zranienia,

upłynął czas walki.

Jeżeli po upływie regulaminowego czasu żaden z zawodników nie ma punktów albo ilości ocen (waza-ari, yuko i koka) są identyczne, rozstrzygnięcie zapada w dodatkowej walce rozgrywanej wg zasady "Złotego Punktu". Walkę dodatkową rozstrzyga pierwsza przewaga punktowa któregokolwiek z zawodników.

Po ogłoszeniu przez arbitra wyniku walki, zawodnicy wykonują po jednym kroku do tyłu aby powrócić na swoje miejsca startowe oznaczone białym lub niebieskim paskiem, wykonują ukłon w pozycji stojącej i opuszczają pole walki.

Akcje zabronione i kary

Akcje zabronione są podzielone na dwie grupy:

niewielkie wykroczenie: skutkuje karą shido,

ciężkie naruszenie przepisów: skutkuje karą bezpośredniego hansoku-make (dyskwalifikacja i wykluczenie z turnieju).

Kara shido ulega kumulacji. Jeżeli zawodnik otrzyma drugie shido jego przeciwnikowi zostaje automatycznie przyznane yuko, za trzecie shido przeciwnik dostaje waza-ari, natomiast czwarte shido jest ogłaszane jako hansoku-make i jest równoznaczne z zakończeniem walki.

 

TA STRONA UŻYWA COOKIE

X Nie pokazuj więcej
Dowiedz się więcej o celu ich używania w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki